Biennale.no Momenter i forståelse av biennalen. Letthet Temaet for den første biennalen er "The Unbearable lightness of internet". Et kuriøst faktum er at hele internett bare veier 50 gram sett på som elektroner i bevegelse, som virtualitet i ren forstand. Parafrasen er kjent fra Kunderas roman og handler om at noe som i utgangspunktet er lett, antar en uutholdelig tyngde. Det knyttes til vår frie vilje og settes opp mot Nietzsches evige gjenkomst av all ting hvorved alt får tyngde. Kundera skriver, "The heavier the burden, the closer our lives come to the earth, the more real and truthful they become. Conversely, the absolute absence of burden causes man to be lighter than air, to soar into heights, take leave of the earth and his earthly being, and become only half real, his movements as free as they are insignificant. What then shall we choose? Weight or lightness?". Fra Livet er et annet sted skriver han, "(Jaromil often had vicious dreams that he had to lift something terribly light, a teacup, a spoon, a feather and couldn't, that he was so much weaker as the object was lighter and that he 'sank under its lightness'; he experienced these kinds of dreams as a nightmare and he woke up sweaty; we seem to have been dreaming of his light face, drawn with cobwebs, which he in vain tried to lift off and throw away.)" Et annet aspekt ved virtualitet og kvanteverdenen er at fysikeren må si at partiklene er på alle mulige steder samtidig. Det er ikke til å forstå men likevel et faktum så sikkert at vi kan bygge datamaskiner basert på det. Virtualiteten gjør liksom alt samtidig og kollapser bare til en eksistent og spesifikk hendelse, partikkel og objekt når den blir forstyrret, målt eller observert. Overlatt til seg selv kan vi si virtualiteten er virkelig men ikke-eksisterende, og alle mulige steder samtidig inntil den blir forstyrret eller observert. Biennalen bruker disse kraftige metaforer for å understreke det virtuelle ved verden, og ved kunsten spesielt som skaper sin egen verden, på sett og vis i en tilstand uforstyrret av verden forøvrig. Mer enn andre former for arbeid og virkemåter kan man si at kunsten har sitt naturlige tilhold i det virtuelle, og får sitt uttrykk nedfelt og konkretisert først i samhandling med en fysisk verden.